Maka Angola (Luanda)

Angola: Bonfire for Censored Angolan Newspaper

Photo: IRIN
Newspapers in Angola (file photo): The October 23 speech of the leader of the main opposition party was in response to President Dos Santos's refusal to address the inaugural session of parliament as constitutionally required.

This weekend's edition of the weekly newspaper Semanário Angolense ended up in a bonfire.

Last Saturday morning, Media Investe, the company that owns the Angolan weekly Semanário Angolense, decided to censor the edition, of October 27, because it included an almost full version of the speech of the National Union's for the Total Independence of Angola (UNITA) leader, Isaías Samakuva, on the State of the Nation.

Journalists from Semanário Angolense told Maka Angola that Media Investe, a company controlled by high-ranking officers of the State Security and Intelligence Services (SINSE), ordered the burning of the copies of the newspaper that had already been printed. Maka Angola obtained a digital copy of the censored newspaper edition, which includes the speech of Samakuva on pages 8, 9 and 10.

The October 23 speech of the leader of the main opposition party, was in response to president Dos Santos' refusal to address the inaugural session of parliament, as constitutionally required.

Instead, Dos Santos ordered that copies of his inaugural speech, of September 26, be delivered to the members of parliament. The opposition labeled this action as unconstitutional and several analysts criticized it as an act of arrogance and disrespect towards the presidential office, the parliament and the country.

Angola went to the polls on August 31, and president dos Santos and his party, the People's Movemento for the Liberation of Angola (MPLA), claimed nearly 72 percent of the votes. The recent elections tested a new system enshrined in the 2010 Constitution in which the President of the Republic is not elected by means of direct popular election or by Parliament. Mr. Dos Santos won the presidency by being the first name on the closed list of MPLA.

Critics and constitutionalists have been arguing that this system "conflates the elective roles of two independent sovereign bodies: the Presidency and Parliament."

In order to give its readers access to full information, Maka Angola distributes here the censored edition of Semanário Angolense and the full version of Isaías Samakuva's speech (in Portuguese only).

Ads by Google

Copyright © 2012 Maka Angola. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 2,000 reports a day from more than 130 news organizations and over 200 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.

InFocus

Bonfire for Censored Angolan Newspaper

Newspapers in Angola (file photo): The October 23 speech of the leader of the main opposition party was in response to President Dos Santos's refusal to address the inaugural session of parliament as constitutionally required.

It has been reported that Media Investe, a company controlled by high-ranking government officers, ordered the burning of the October 27 edition of Semanário Angolense because it ... Read more »