16 November 2012

Swaziland: King's Paper Supports Police Torture

opinion

The Swazi Observer, the newspaper in effect owned by King Mswati III, has come out in favour of police torturing suspects.

In an editorial in the newspaper it speaks approvingly of taking suspects to the river and tying them to trees so that they freeze.

The police and state security forces regularly torture alleged suspects, including pro-democracy campaigners, in the kingdom, ruled by King Mswati, who is sub-Saharan Africa's last absolute monarch.

The Observer was commenting on a case heard at magistrates court where a man accused of housebreaking said he had been savagely beaten by police using an iron rod to make him confess to the crime.

The Observer said the police probably did this because they 'cannot have their precious time wasted by small time thieves like these'.

The newspaper went onto reminisce about the days 'when police wore shorts, and polished their boots to a mirror finish, such would never happen'.

It went on, 'For such trivialities, the investigating officer would simply take the accused to the nearest river, especially when it was winter and a few hours before the break of dawn.

'The suspect would then be fastened to a tree, and told the officers would be returning in a few hours. As the waves crashed on the boulders spraying drops of water on the suspect, he would shiver and gnash his teeth so much that he prayed the cops returned much earlier.

'By the time they return, he would be more than willing to spill the beans and Bingo! the mystery was solved.'

In May 2012 the US State Department investigated the use of torture in Swaziland and found, 'Security officers reportedly used torture during interrogation, assaulted citizens, and used excessive force in carrying out their duties. Reported practices included beatings and temporary suffocation using a rubber tube tied around the face, nose, and mouth, or plastic bags over the head.'

Ads by Google

Copyright © 2012 Swazi Media Commentary. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 2,000 reports a day from more than 130 news organizations and over 200 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.