The Star (Nairobi)

Kenya: Spelling Error Could Cost Varsity Sh450 Million Plot

A typographical error could deprive Kitui's South Eastern University College a Sh450 million plot in Nairobi's Upper Hill area, the Star has learned.

President Mwai Kibaki decreed the transformation of the Ukamba Agricultural Institute to the South Eastern University College, but its name was misspelt as Ukambani Agricultural Institute in a 2008 gazette notice.

This left a loophole through which some Ukai directors have exploited to dispose off the prime parcel of land. Four directors have allegedly entered into an agreement to sell the 1.5 acre plot to Dubai Bank despite the takeover of the institution by Seuco.

With the transformation of Ukai to Seuco, the latter took over all assets and liabilities of the former. The Ukai directors had earlier lost a case in which they were fighting the takeover by Seuco.

Justice Roselyn Nambuye dismissed the case after the directors failed to proof the existence of Ukambani Agricultural Institute.

"The property the directors sought to protect was already vested with the Seuco, who now have the legal mandate to administer it," Justice Nambuye ruled on April 21 last year.

In a 28 page ruling, Justice Nambuye dismissed the directors' application to protect the plot in question, saying no explanation had been given as to why only one property is sought to be protected and not the rest of the other properties.

Details indicate that the parcel of land situated on Upper Hill road and adjacent to the Nairobi Club has allegedly been sold at an undervalued price of Sh215 million. Its actual value is thought to be Sh450 million.

Ads by Google

Copyright © 2012 The Star. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 2,000 reports a day from more than 130 news organizations and over 200 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.