The Herald (Harare)

Zimbabwe: Guruve Council Quartet Up for Defrauding Zinara

Government has suspended four Guruve Rural District Council bosses who allegedly swindled Zimbabwe National Road Administration of US$35 000 meant for road maintenance. Local Government, Rural and Urban Development Minister Ignatius Chombo confirmed that the quartet faced dismissal if the allegations of abusing public funds were confirmed.

They appeared before Guruve magistrate Mrs Felis Chakanyuka on December 20 last year and she remanded them to January 10 for trial.

The four are chief executive Tinos Marisa (42), executive officer finance Polite Chuma (52), council chairman Tryforce Kaswaurere (39) and projects officer Aaron Mabaso (30).

Prosecutor Jotham Nyikadzino alleged that on May 19 2011 Guruve council was allocated US$48 875 by Zinara for road maintenance.

The funds were transferred into the Guruve Rural District Council's Standard Chartered Bank Road Dedicated account number 88700255021612.

The four allegedly connived to defraud Zinara by misrepresenting facts purporting that Guruve Rural District Council had used all the US$48 875 allocated to them when in actual fact only US$21 000 had been used for road maintenance.

It is also alleged that the quartet connived to withdraw US$ 7 300, which was given to then Guruve district administrator Elisha Rupiya to go to China for a business trip that had nothing to do with road maintenance.

They then created some daily plant return sheets documents purporting that tractors and lorries had worked and were paid for.

The four are alleged to have used the remaining US$27 875 for their own private business not sanctioned by Zinara.

The quartet was granted US$200 each bail with stringent measures to surrender their travel documents and not to interfere with witnesses and investigations.

In addition, they were ordered to reside at their given addresses and report every Friday to the Guruve Criminal Investigation Department.

Ads by Google

Copyright © 2013 The Herald. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 2,000 reports a day from more than 130 news organizations and over 200 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.