25 January 2013

Benin: TV Station Director Sentenced to Hard Labour in Benin

press release

A Court in Cotonou, the capital, on January 16, 2013 sentenced Berthe Cakpossa, director of the privately-owned television channel Canal 3 Benin, to three months in prison with hard labour for airing a press conference in which a former government official alleged corrupt practices in President Yayi Boni's government.

The Court also fined Cakpossa an amount of 500,000 CFA francs (approx. US$ 1,000) and symbolic damages of 1 CFA franc.

According to the Media Foundation for West Africa (MFWA)'s correspondent, Cakpossa was convicted for offence against the president by airing a September 18, 2012 press conference where Lawyer Lionel Agbo, former Presidential Advisor and Spokesperson, accused some members of Boni's entourage of engaging in corrupt practices.

The sentence was read as part of Agbo's trial, who has also been sentenced to six months for defamation.

On September 19, 2012, President Boni wrote to the High Authority for Broadcasting and Communication (HAAC), the statutory media regulatory body, to register his displeasure at Canal 3's broadcast of the press conference and accused the television station and other media houses of "disturbing public order."

President Boni reportedly requested that sanctions should be meted out against the television network.

After considering the president's letter and request, the state-run HAAC on November 22, 2012 suspended two of Canal 3's interactive programmes, "Actu matin" and "Arbre à Palabre", for two weeks and three months, respectively.

"Arbre à Palabre" remains suspended until February 25, 2013.

The MFWA joins the International Federation of Journalists (IFJ), the Union of Media Professionals of Benin (UPMB) and other free expression advocates to appeal to President Boni to overturn this conviction.

Ads by Google

Copyright © 2013 International Freedom of Expression Exchange Clearing House. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 2,000 reports a day from more than 130 news organizations and over 200 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.