Somalia: Private Television Network Banned in Somaliland

Mogadishu — The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) today urged Somaliland authorities to reconsider its decision to ban privately-owned television network, while stressing the importance of ensuring media freedom in Somaliland following the reshuffle of the cabinet.

Authorities in Somaliland officially banned on Monday, 22 July, the operations of recently established television Network, Kalsan TV, in Somaliland. Kalsan TV is based in London but has offices across the country.

Abdullahi Mohamed Dahir, also known as Ukuse, the Minister of Information, Culture and National Guidance of Somaliland said in a meeting with managers of TV stations that Somaliland "banned the operations of Kalsan TV with immediate effect".

The officially stated motive of the ban is "lack of license" to operate in Somaliland. But the management of Kalsan TV and journalists in Somaliland believe that the ban was prompted by a TV debate which was recently broadcasted by Kalsan TV. Somaliland officials, who reportedly knew when the said political debate was recorded, warned the Station not to broadcast this debate but the Station aired.

According to media reports, Somaliland officials repeatedly expressed their irritation concerning words used by Kalsan TV presenters who call Somaliland as "Somaliland Administration" instead of calling it "Somaliland government".

"We urge the authorities in Somaliland to fully respect its commitment to media freedom and to revise the decision against Kalsan TV quickly," said Omar Faruk Osman, NUSOJ Secretary General.

Ads by Google

Copyright © 2013 National Union of Somali Journalists. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 2,000 reports a day from more than 130 news organizations and over 200 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.