8 May 2014

Swaziland: King Mswati Snubs His Own Airport

King Mswati III of Swaziland snubbed the newly-opened airport that bears his name and landed his private jet at the old Matsapha Airport on his return from a trip to Qatar.

The King opened the airport, formerly known as Sikhuphe, and widely regarded by his critics as a personal 'vanity project', in early March 2014, but since then no commercial airline has landed at the airport and none has agreed to use it in future.

King Mswati said the airport, which has been built in the wilderness of south-east Swaziland at a cost of at least E3 billion (US$300 million) was a 'first-world' facility.

Members of the public have been banned from visiting the airport for 'security reasons', according to the Swaziland Civil Aviation Authority (SWACAA). SWACAA Director Solomon Dube said the King wanted people to stay away so the airport could remain in 'sublime condition'.

No reason has been given by King Mswati why he did not use the new airport on his trip to Qatar.

However, there are doubts about whether the airport has a licence to operate. In late March 2014, after the King had opened the airport the Regional Director of the International Civil Aviation Organisation (ICAO), Meshesha Belayneh, told the Open Society Initiative for Southern Africa (OSISA) in South Africa that Swaziland still needed to follow due process before the ICAO could issue a licence for the new airport.

The Swazi airport has been dubbed King Mswati's 'vanity project' by critics. King Mswati rules Swaziland as sub-Saharan Africa's last absolute monarch.

The King has 13 palaces and a personal fortune once estimated by Forbes Magazine to be US$200 million. Meanwhile, seven in ten of his subjects live in abject poverty with an income of less than US$2 a day. Swaziland has the highest rate of HIV infection in the world.

Ads by Google

Copyright © 2014 Swazi Media Commentary. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 2,000 reports a day from more than 130 news organizations and over 200 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.