30 June 2014

Ethiopia: State Broadcaster Fires 20 Journalists for 'Narrow Political Views'

press release

Photo: Monicah Mwangi/The Star
Oromia Radio and Television Organisation fires 20 journalists (file photo).

Reporters Without Borders condemns last week’s politically-motivated dismissal of 20 journalists from Oromia Radio and Television Organization (ORTO), the main state-owned broadcaster in Oromia, Ethiopia’s largest regional State.

The 20 journalists were denied entry to ORTO headquarter on 25 June and were effectively dismissed without any explanations other than their alleged "narrow political views," an assessment the management reached at the end of a workshop for journalists and regional government officials that included discussions on the controversial Master Plan of Addis that many activists believe is aimed at incorporating parts of Oromia into the federal city of Addis Ababa.

The journalists had reportedly expressed their disagreement with the violence used by the police in May to disperse student protests against the plan, resulting in many deaths.

It is not yet clear whether the journalists may also be subjected to other administrative or judicial proceedings.

"How can you fire journalists for their political views?" said Cléa Kahn-Sriber, the head of the Reporters Without Borders Africa desk. "The government must provide proper reasons for such a dismissal. Does it mean that Ethiopia has officially criminalized political opinion ?

"In our view, this development must be seen as an attempt by the authorities to marginalize and supress all potential critiques ahead of the national elections scheduled for 2015 in Ethiopia. These journalists must be allowed to return to work and must not be subjected to any threats or obstruction."

Ethiopia is ranked 143rd out of 180 countries in the 2014 Reporters Without Borders press freedom index.

Ads by Google

Copyright © 2014 Reporters sans Frontières. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 2,000 reports a day from more than 130 news organizations and over 200 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.

InFocus

Ethiopian TV Station Fires 20 Journalists

Oromia Radio and Television Organisation fires 20 journalists (file photo).

Reporters Without Borders have condemned the dismissal of 20 journalists from state-owned broadcaster Oromia Radio and Television Organisation for "narrow political views". Read more »