4 March 2016

Congo-Kinshasa: Government Offensive Against Opposition Media Outlets

Photo: John Bompengo
Campaigns in Kinshasa (file photo)..
press release

Reporters Without Borders (RSF) condemns the closure of La Voix du Katanga, the third broadcaster to be shut down by the authorities in the strategic southeastern city of Lubumbashi since the start of the year.

The authorities of the newly-formed province of Haut-Katanga announced the closure on 11 March. "This station has not paid its annual dues and does not even have a broadcasting licence," a senior Haut-Katanga official told Agence France-Presse.

This was denied by the head of La Voix du Katanga, who insisted that its papers were up to date and that the closure was politically motivated. The radio and TV station belongs to Gabriel Kyungu wa Kumwanza, one of the leaders of G7, a coalition formed last September to oppose any attempt by President Joseph Kabila to run for a third term.

"For the third time in six weeks, Katanga has seen the closure of a media outlet that does not toe the government line," said Cléa Kahn-Sriber, the head of RSF's Africa desk.

"This seems to be becoming the systematic method for preventing any criticism from being broadcast in this very rich province, which is highly strategic for the government in Kinshasa. We call on the authorities to prove the allegations made against La Voix du Katanga or, failing that, to reopen the station at once."

RSF previous condemned the 28 January closure of two opposition TV station owned by Moïse Katumbi, Katanga's former governor, who used to be a leading member of the ruling party but recently changed sides.

During a visit to the Democratic Republic of Congo last month, UN secretary-general Ban Ki-moon voiced concern about the restriction of political space in the country.

The DRC is ranked 150th out of 180 countries in RSF's 2015 World Press Freedom Index.

More on This

Journalist Held Arbitrarily, Nord-Kivu Authorities Impose Reporting Blackout

Reporters Without Borders (RSF) is extremely concerned about radio journalist Mapendo King's detention for the past six… Read more »

Copyright © 2016 Reporters sans Frontières. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 800 reports a day from more than 140 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.