14 June 2017

Egypt: Media Blocked, Threatened in Dispute With Qatar

Photo: Spc. Eric McKeeby/US Army
Joint Task Force-Horn of Africa (file photo).

Beirut — Arab countries engaged in a dispute with Qatar have shut down media outlets with links to or considered sympathetic to the Qatari government, Human Rights Watch said today. The action is a violation of freedom of expression. The countries involved include Egypt, Jordan, Saudi Arabia, and the United Arab Emirates. The United Arab Emirates, Saudi Arabia, and Bahrain have also threatened criminal sanctions under existing laws against people who criticize the actions these governments have taken against Qatar and its citizens or who have expressed sympathy toward Qatar.

"Individuals have a right to express a variety of perspectives on current events," said Sarah Leah Whitson, Middle East director at Human Rights Watch. "Governments don't have the right to close down media outlets and criminalize speech to shut out criticism they find uncomfortable."

On May 25, 2017, Saudi Arabia and the United Arab Emirates blocked Qatari media outlets, including Al Jazeera, after Qatar's Emir, Sheikh Tamim bin Hamad al-Thani, was quoted in state media attacking United States foreign policy, praising Iran, and vowing to withdraw its diplomatic representation from several Middle Eastern countries, including Saudi Arabia. The Qatari government has since denied that al-Thani made the offending statements, alleging that their state media was hacked.

Also on May 25, Egypt blocked the websites of 62 media outlets it accused of being favorable toward the Muslim Brotherhood, including Al Jazeera and at least four other Qatari government-linked outlets.

On June 7, Jordanian authorities closed Al Jazeera's Amman bureau and stripped it of its operating license, stating that the decision was made to ensure regional stability, coordinate the policies of Arab countries, and "end the crises in our region." The next day, Saudi authorities did the same to Al Jazeera's Riyadh bureau, accusing it of promoting terrorist groups in Yemen and of sparking divisions in Saudi Arabia. On June 9, the Saudi Commission for Tourism and National Heritage ordered hotels and other tourist facilities to block "all channels from the Al Jazeera Media Network" and replace them with other channels, threatening to punish violators with a fine of up to US$26,000.

In addition, on June 7 and 8, Bahrain, Saudi Arabia, and the United Arab Emirates announced that any speech critical of their governments' measures against Qatar or sympathetic to Qatar would be prosecuted as crimes. Citing existing laws that violate free speech, on June 7, the United Arab Emirates' general prosecutor announced that people who express "sympathy" for Qatar or objections to the UAE government's own actions could face up to 15 years in jail. On the same day a state-controlled Saudi Arabian media outlet stated that such expression could be considered a cybercrime offense in the kingdom. On June 8, the Bahraini Interior Ministry also threatened anyone who shows "sympathy or favouritism" to the Qatari authorities either on or off line or critiques Bahrain's actions, with up to five years in prison and a fine under the Penal Code.

Authorities should repeal or amend laws that are used to criminalize peaceful expression. International law on freedom of speech prohibits the banning of peaceful criticism of governments, and crimes such as insulting the president or state authorities.

"The media need protection from political interference, not official muzzling," Whitson said. "The offending governments should demonstrate they understand and respect the role of media outlets, even those they don't agree with."

More on This

President Bashir Renews Sudan Endeavors to Find a Solution to the Gulf Crisis As Soon As Possible

The President of the Republic Omar Bashir on Wednesday reaffirmed that Sudan would continue to exert efforts for… Read more »

Copyright © 2017 Human Rights Watch. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 900 reports a day from more than 150 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.