16 June 2017

Tanzania Imposes Two-Year Publishing Ban On Newspaper​

press release

New York — Tanzania should immediately revoke a publishing ban on Mawio, a privately owned weekly newspaper, the Committee to Protect Journalists said today.

Tanzania's Information, Sports and Culture minister Harrison Mwakyembe imposed a 24-month ban on Mawio's print editions and any articles posted online yesterday over articles that mentioned two retired presidents, Benjamin Mkapa and Jakaya Kikwete, in reports on a government investigation into allegations of misconduct in the mining sector, according to a statement released by the director of Information Services, Hassan Abbasi.

The statement, viewed by CPJ, accused Mawio of contravening a state directive and the Media Services Act by publishing pictures of the two former presidents on the front page of its June 15-21 edition and writing a story allegedly linking them to the mining investigations. The minister's statement cited Article 59 of the Media Services Act, which allows authorities to "prohibit or otherwise sanction the publication of any content that jeopardizes national security or public safety."

"We are extremely concerned that Tanzania is using public order as an excuse to frustrate the flow of information and public debate," said CPJ Africa Program Coordinator Angela Quintal in New York. "A two-year ban is tantamount to closing the publication. We urge the government to let Mawio resume operations and to stop stifling critical voices."

Speaking at the State House in Dar es Salaam on June 14, Tanzania's President John Magufuli warned the media not to link the two former presidents to the mining contract investigation, according to The Citizen newspaper. Tanzania is investigating contracts signed in the 1990s and 2000s. The privately owned newspaper The EastAfrican reported that the country may have lost as much as $30 billion in mining revenue due to understatements of the value of exports. Neither of the former presidents is under investigation.

Mawio's managing editor Simon Mkina told CPJ that the newspaper was already being distributed by the time the president gave his directive.

Mkina said that he has received three calls from unknown numbers since the newspaper was banned. The callers make threats and then hang up, he said. "When I call them back I do not get a response. Another one called and said, 'Do you value your life?' " he told CPJ.

The information minister, Mwakyembe, told CPJ he was unsatisfied with the explanation that the newspaper could not comply with the directive because it had already gone to press. He said that while Tanzania guarantees freedom of the press, it limits it when the rights and liberties of other individuals are infringed upon or when the press threatens "the foundation of the nation."

The minister told CPJ the paper can appeal the ban.

Mawio has faced government action previously. In January 2016, CPJ documented how the newspaper was banned for allegedly inciting violence in its articles. A court later overturned the decision.

The ban on Mawio comes amid increasing restrictions on the press by the Magufuli government. Since he came to office in October 2015, Magufuli's government has stopped live transmission of parliamentary debates. In March, Magufuli warned the media about the limits of press freedom, according to a report by Bloomberg.

SOURCE Committee to Protect Journalists (CPJ)

Tanzania

Remembering Country's 'Foremost Elephant Specialist'

If elephants were humans, then they would be mourning for the death of a person who has been fighting for their… Read more »

Copyright © 2017 PR Newswire. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 800 reports a day from more than 140 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.