24 September 2017

South Africa: SABC Investigating 'Demeaning' Mistakes About Dlamini-Zuma

The SABC has apologised for "demeaning" mistakes made in its news bulletins during its reportage on Dr Nkosazana Dlamini-Zuma, it said in a statement on Sunday.

This follows its apology to Dlamini-Zuma in August when her name was spelt incorrectly, calling her Nkosazana "Mini-Zuma", which was due to "human error", the broadcaster said.

"More recently, one of our news headlines referred to her as an ex-wife, rather than using her name. This was sexist and wrong," SABC acting group chief executive officer Nomsa Philiso said.

The ANCWL's criticised the SABC on how it had referred to Dlamini-Zuma, claiming it had been "co-opted by the advocates of patriarchy and cheerleaders of male chauvinism".

In response, SABC spokesperson Kaizer Kganyago said he was unaware of the instances referred to, saying it was the "silly season leading up to the elective conference, where everyone is accusing us of doing our jobs incorrectly" and that it would continue to "not pick a side" and avoid getting involved in ANC's internal campaigns.

Philiso said the "flippant response" when asked about this was "equally insulting".

She said the interim board and management of the SABC view this matter in a serious light and are dealing with it with the urgency it deserves.

"The directors of the SABC have since instructed news management to investigate the matter thoroughly and urgently in order to get to the bottom of it and ensure that the SABC remains non-partisan," Philiso said.

"The statement by the SABC spokesperson will also form part of this investigation and both the Board and Management remain committed to taking whatever steps are deemed necessary in dealing with both the initial mistake and the consequent erroneous response."

Source: News24

South Africa

Presidency Drafts New State of Emergency Regulations - Report

Regulations to the State of Emergency Act of 1997 have been drafted by an inter-departmental task team, according to the… Read more »

Copyright © 2017 News24Wire. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 900 reports a day from more than 140 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.