3 January 2018

Tanzania Fines 5 Television Stations for Seditious Broadcast

Photo: CIO East Africa
Old television sets.

Tanzania has fined five television stations Tsh60 million ($27,000) for "offensive and unethical" broadcasting.

The Tanzania Communications Regulatory Authority (TCRA) said the broadcasters were penalised for airing seditious information.

"The television stations are supposed to pay the fines within 30 days from today [Tuesday]. If they are dissatisfied they should appeal to the Fair Competition Commission in 30 days," TCRA content committee chairman Joseph Mapunda told journalists.

The five stations are Star TV which was fined Tsh7.5 million ($3,375), Azam Two (Tsh7.5 million, $3,375), East Africa TV (Tsh15 million, $6,750), Channel 10 (Tsh15 million, $6,750) and ITV (Tsh15 million, $6,750).

Mr Mapunda said the stations aired a Legal Human Rights Centre (LHRC) evaluation of November 26, 2017 ward by-election which was offensive, unethical, unlawful.

He said by broadcasting the seditious news, peace was threatened and public safety jeopardised.

Mr Mapunda said the civil society organisation LHRC evaluation claimed that during the by-election peace was breached, human rights violated, security organs abused their power, innocent citizens were abducted by unknown people, and that voters were threatened.

He said the evaluation also portended violence in the coming civic by-elections.

"The television stations were supposed to check with the National Electoral Commission instead of airing such information without confirming the other side," he said.

Tanzania

Tanzanite Smuggling Persists Despite New Wall - Tanzania Mining Commission

The Tanzania Mining Commission (TMC) appointed recently by President John Magufuli has uncovered rampant smuggling of… Read more »

See What Everyone is Watching

Copyright © 2018 The East African. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 800 reports a day from more than 140 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.