12 April 2018

Zimbabwe: Mugabe Party 'Used $70m Diamond Money to Buy Poll T-Shirts' - Former Minister

A former cabinet minister in Zimbabwe claims the ruling party used revenue from diamond fields in the east of the country to pay for $70 million worth of T-shirts and caps for the 2013 elections.

Jonathan Moyo, who is one of the most bitter and outspoken of former president Robert Mugabe's allies, claimed that the campaign material was organised by then defence minister Emmerson Mnangagwa and then defence forces chief, Constantino Chiwenga. Mugabe was ousted in November and replaced by Mnangagwa.

"In 2013 Zanu-PF used diamond revenues and state funds to buy and ship campaign regalia from DRC and China worth over $70 million," Moyo wrote on Twitter.

He said party members were "shocked" when they found out the two "had unilaterally done a multi-USD deal in 2012 to buy and ship unapproved 2013 campaign gear from DRC and China".

State visit to China

Neither Mnangagwa, who is now president, nor Chiwenga, who is now vice president, have responded to Moyo's claims. Mnangagwa has just made a state visit to China.

Top ruling party official, Engelbert Rugeje told a rally last week that millions of caps and T-shirts had been ordered and would soon arrive in Zimbabwe. He did not say where they had been made, according to the state-owned Herald newspaper.

Zimbabwe's diamond revenue is currently the subject of a probe by a parliamentary committee that wants to find out if it's true that $15 billion worth of revenue went missing from the Chiadzwa diamond fields while Mugabe was still president.

Source: News24


'New' Zanu-PF Shows Itself Ahead of Zimbabwe's Elections

This past week it was surprising for some journalists to be invited to attend a press conference at national police… Read more »

See What Everyone is Watching

Copyright © 2018 News24Wire. All rights reserved. Distributed by AllAfrica Global Media (allAfrica.com). To contact the copyright holder directly for corrections — or for permission to republish or make other authorized use of this material, click here.

AllAfrica publishes around 800 reports a day from more than 140 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.