Uganda's Continued Attempts to Gag the Media

Photo: Pixabay
(file photo).

On April 30, the director of Uganda's media regulatory authority, the Uganda Communications Commission (UCC), directed a Kampala-based television station to suspend three of its staff after it aired news reports covering opposition politician Robert Kyagulanyi, also known as Bobi Wine. The move is the latest attempt by Ugandan authorities to stifle independent media in the country.

The Nile Broadcasting Services (NBS) had aired live footage the day before of police violently arresting Kyagulanyi and others as they traveled to host an Easter concert at a privately-owned beach in Kampala. In its letter to NBS, the UCC claims the station misrepresented information, incited the public, and gave "undue prominence to certain individuals" for its reporting on the arrests. Kyagulanyi has since been released and arrested again but is now out on bail.

This UCC directive is part of a recent spike in long-running government crackdowns on media coverage of opposition parliamentarians in Uganda. In the past month, police switched off three radio stations in Kabale, Jinja, and Mubende as they hosted prominent opposition leader Kizza Besigye. Radio stations in northern Uganda have said they have been warned against hosting opposition members on their stations. Authorities said that Besigye was in breach of Uganda's problematic Public Order Management Act, which gives police wide discretion to permit or cancel public meetings, and has been used to arrest peaceful protestors and block opposition rallies. The law was also the basis for Kyagulanyi's most recent arrest for protesting a social media tax introduced last year.

As the world gears up to celebrate World Press Freedom Day on May 3, authorities have made it clear that it does not want the Ugandan media to cover opposing views. The government should end its efforts to curtail free expression in Uganda and support media freedom across the country.

See What Everyone is Watching

More From: HRW

Don't Miss

AllAfrica publishes around 700 reports a day from more than 140 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.