Ugandan Regulator Suspends Staff From 13 Outlets That Covered Bobi Wine

Photo: Pixabay
(file photo).

Addis Ababa — The Committee to Protect Journalists today called on Uganda's media regulator to immediately rescind an order yesterday suspending staff from 13 radio and television stations in connection to their coverage of opposition politician Robert Kyagulanyi, known as Bobi Wine.

"This order to suspend journalists from working is a transparent retaliation against stations that covered a critical opposition figure. That Ugandan authorities made this move immediately before World Press Freedom Day communicates a casual disregard for the rights of journalists to report freely and the right of citizens to know," said CPJ Sub-Saharan Africa Representative Muthoki Mumo. "This order should be immediately lifted and the stations should be allowed to operate without interference."

In a statement published on its website, the Uganda Communications Commission directed the six television stations and seven radio stations to suspend their producers and heads of news and programs, alleging they breached standards by airing "extremist or anarchic messages" and inciting and misleading content.

The stations ordered to suspend staff are Akaboozi FM, BBS TV, Beat FM, Bukedde TV, Capital FM, CBS FM, KIngdom TV, NBS TV, NTV, Pearl FM, Salt TV, Sapientia FM and Simba FM.

The regulator did not cite specific programming, only asking the stations to submit live bulletins aired on April 29, 2018. However, media reports and a statement issued by the Uganda Parliamentary Press Association indicate that the suspension is likely connected to the airing live of Kyagulanyi's arrest on April 29.

See What Everyone is Watching

More From: CPJ

Don't Miss

AllAfrica publishes around 600 reports a day from more than 150 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.