Somalia: Somaliland TV Channel Closed, Its Owner Arrested

press release

Reporters Without Borders (RSF) condemns the forcible closure of a TV channel in Hargeisa, the capital of northwestern Somalia's self-proclaimed independent state of Somaliland. It is the latest in a recent series of crackdowns designed to silence independent and critical media outlets.

In a raid on Horyaal TV on the evening of 6 September, Somaliland's Crimes Investigations Department ordered its journalists to stop broadcasting, forced all of its employees to leave and then shut it down. Horyaal TV's owner, Mohamed Osman Mire Sayid, was arrested the next morning. The TV channel remains closed.

According to local NGOs that defend journalists, the raid was prompted by a report broadcast a week before about women who chew khat, the narcotic leaves of a plant that is cultivated in eastern Africa. Many countries ban its consumption.

"These completely arbitrary measures illustrate the extreme difficulty of producing independent, public interest reporting in Somaliland and the dangers to which journalists and media outlets are exposed when they attempt to do this," said Arnaud Froger, the head of RSF's Africa desk.

"We urge the authorities to allow this TV channel to resume broadcasting, to release its president, and to put an end to the repeated press freedom violations recently seen in Somaliland."

This is the second time in less than three months that this TV channel has been forced to close. As RSF reported at the time, Horyaal TV and Eryal TV were closed on the information ministry's orders in June for allegedly broadcasting "propaganda" that threatened Somaliland's security and its armed forces.

Last week a court in Hargeisa, which is Somalia's second largest city, ordered Internet service providers to block Hadhwanaag.ca, a news website that published a report about the Somaliland central bank governor's alleged involvement in corruption. The court did not hear the website's representatives before issuing the order.

Somalia is ranked 164th out of 180 countries in RSF's 2019 World Press Freedom Index.

See What Everyone is Watching

More From: RSF

Don't Miss

AllAfrica publishes around 700 reports a day from more than 140 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.