Swaziland: New Political Grouping in Swaziland Dominates Human Rights Agenda

Photo: Pixabay
Eswatini (formerly Swaziland) flag

Campaigning against Swaziland's absolute monarch King Mswati III with renewed calls for democratic reform dominated the final three months of 2019. A new grouping of political parties - some banned in the kingdom - called the PPA - Political Parties Assembly launched and engaged in a number of public meetings and demonstrations.

In a statement the PPA said it wanted to end the kingdom's form of government, known as Tinkhundla, or monarchical democracy. They want power returned to the people. PPA stated, 'We unanimously observed that the royal project Tinkhundla has reached a point of no return in dragging down our dignity and stretching beyond limits our patience as a people.'

These were some of the main events in the period October to December 2019 and contained in Swaziland: Striving for Freedom, volume 36, a compilations of reports posted on the Swazi Media Commentary website and uploaded free-of-charge to the Scribd dot com website.

King Mswati received global condemnation when he bought himself and his family at least 15 luxury Rolls-Royce cars (early reports suggested as many as 20 had been purchased). The state then bought 126 BMW cars and motorbikes for 'escort duties' in the kingdom. US Ambassador to Swaziland Lisa Peterson criticised the lavish spending in a public speech and unleashed a torrent of criticism from the King's supporters. There may be attempts to censor her future public statements.

In other events, police attacked workers on legal strikes, using teargas, water cannon and rubber bullets. There were reports of live bullets being fired. Police shot one union leader in the back even though he had his hands raised and pleaded: Don't shoot.

Police also fired live ammunition and shot a university student with a rubber bullet as class boycotts against the government's non-payment of allowances swept the kingdom.

Swazi Media Commentary is published online, updated most weekdays. It is operated entirely by volunteers and receives no financial backing from any organisation. It is devoted to providing information and commentary in support of human rights in Swaziland.

See What Everyone is Watching

More From: Swazi Media

Don't Miss

AllAfrica publishes around 800 reports a day from more than 140 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.