Swaziland Editor Suspended After Alleged Link to Political Party Opposing Absolute Monarch

Mbongeni Mbingo, the managing editor of the eSwatini Observer group of newspapers, has reportedly been suspended from duty following a report that he and others had started a political party to oppose King Mswati III, the absolute monarch in Swaziland (eSwatini).

The Observer is in effect owned by the king.

The Times of eSwatini reported on Thursday (22 October 2020) that unofficial sources at the newspaper had confirmed they had been told at a meeting Mbingo had been suspended with immediate effect. No reason was given. Observer chief executive officer Sipho Mkhonta declined to comment.

The Swaziland News, an online newspaper, reported that Mbingo had been suspended as a result of a report it had published on Sunday 18 October 2020 that alleged Mbingo was 'linked to a new "underground" political party Vuka Sive that seeks to influence regime change and overthrow King Mswati.'

More From: Swazi Media

Don't Miss

AllAfrica publishes around 800 reports a day from more than 130 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.