Zimbabwe: Malunga Farm Ownership False

THE farm that Government has repossessed in Matabeleland North does not belong to Osisa director Mr Siphosami Malunga and his two partners, but was compulsorily acquired under the Land Reform programme in 2004 from a white farmer, The Herald has learnt.

Mr Malunga and his partners later bought a shadowy company that claimed to own the farm, but did not have exclusive ownership of the land in question since it had been acquired by Government almost two decades before.

Matabeleland North Province Minister of State Richard Moyo said Government is not in the business of removing blacks from farms and Mr Malunga and his partners can benefit if they do not own land elsewhere.

"The farm in question belonged to white farmers by the name of Swindells. When Government compulsorily acquired land in the 2000s we did not immediately resettle people because there was a black man by name Eddie Warambwa who claimed to have bought the farm from the white man.

"It was only after his death that we realised that he was a front of the white man and measures were taken to repossess the land, there is no victimisation here. Maybe Mr Malunga and his partners bought assets on the farm, but certainly not the land as it belongs to Government. We are in the process of allocating the land and those who were on the farm will benefit just as any other Zimbabwean if they do not have another piece of land elsewhere," he said.

This comes as Mr Malunga has been claiming on social media platforms that the repossession of the land he illegally occupied in 2017 is not about the Land Reform programme. But investigations have revealed that the three, who, apart from Mr Malunga, also include Mr Zephaniah Dhlamini and Charles Moyo, instead of applying for the land to Government, when the offer was presented to them they chose not to.

The Lands Ministry later on established the trio were using only 30 hectares out of the 500ha and at some point during land inspection, they submitted the sale of shares document which was, however, deemed fraudulent as it was not signed.

More From: The Herald

Don't Miss

AllAfrica publishes around 800 reports a day from more than 130 news organizations and over 500 other institutions and individuals, representing a diversity of positions on every topic. We publish news and views ranging from vigorous opponents of governments to government publications and spokespersons. Publishers named above each report are responsible for their own content, which AllAfrica does not have the legal right to edit or correct.

Articles and commentaries that identify allAfrica.com as the publisher are produced or commissioned by AllAfrica. To address comments or complaints, please Contact us.

X